W zbiorach biblioteki pojawiły się pod koniec 2017 roku, a w grudniu zapoczątkowaliśmy działalność Klubu Gier Planszowych KOSTKA.

Wcześniej zapomniane, od kilku już lat, wracają w zupełnie nowej odsłonie. Są alternatywną dla komputera i telewizji, przyjemnym spędzeniem czasu dla osób w każdym wieku. Rozwijają wyobraźnię, uczą współpracy i zasad fair play, a przy tym pozwalają się odprężyć.

Na dzień dzisiejszy nasz zbiór to ponad 400 egzemplarzy. Mamy planszówki dla dzieci, młodzieży i dorosłych, towarzyskie, zręcznościowe, logiczne i karciane. Proste i trochę bardziej skomplikowane. Gry do wypożyczenia w dziale Wypożyczalnia Multimediów.

LISTA GIER

Wiek graczy

Liczba graczy

NOWOŚCI

okładka gry planszowej pod tytułem Bale i skandale
Gra dla 3 – 5 osób, od 10 lat, czas ok. 20 minut.
Gra topowego projektanta gier planszowych – Reinera Knizii. Piękne ilustracje autorstwa Piotra Sokołowskiego (Spór o Bór, Spór o Bór2). Proste zasady rozgrywki połączone z niespodziewanymi zwrotami akcji. W trakcie rozgrywki wcielacie się w uczestników balu i staracie się wkupić w łaski najdostojniejszych gości, by zapewnić sobie korzystne kontakty. Pomoże wam w tym składanie obietnic, dzięki którym zdobędziecie przychylność zaproszonych gości. Sprawdźcie się w najlepszej grze licytacyjnej, uwielbianej przez graczy!
okładka płyty CD z muzyką pod tytułem Rauha
Gra dla 2 – 5 osób, od 10 lat, czas 45 minut
Po mileniach jałowego trwania Rauha znów zapełnia się życiem. Właśnie Tobie, czcigodnemu szamanowi, powierzono w opiekę jeden z jej światów. Niezmierzone boskie moce pozwalają Ci wpływać na środowisko. Kształtuj je więc, by przemienić ten świat w kolebkę energii życiowej, strażnika pokoju i harmonii na nadchodzące wieki. Zgromadź jak najwięcej energii życiowej, aby wygrać grę. Masz 2 ery, by dowieść swej wartości i przemienić swój świat w energetyczne centrum Rauhy.
W czasie I ery na dziewiczych ziemiach pojawi się dzika natura, która rozkwitnie pod twą pieczą. W czasie II ery cywilizacje będą się rozwijać.
Rozgrywka w grze Rauha trwa 12 tur, podczas każdej z nich gracze będą wybierali karty biomów i kładli je na swoje plansze, co zapewni dodatkowe bonusy pod koniec tury oraz przy punktowaniu, które odbywa się co 3 tury.
okładka płyty CD z muzyką pod tytułem Klonowa Dolina
Gra dla 1 – 5 osób, od 8 lat, czas 45 – 75 minut
Podczas gdy dorośli przygotowują wioskę, najmłodsze (i najszybsze) leśne zwierzęta z każdej jamy są wysyłane na podbój kwitnących lasów, wykonując w ostatniej chwili zadania, które sprawią, że Jamboree zakończy się sukcesem. Szlaki nie zawsze są wyraźne; będziesz musiał wspinać się, pływać i kopać, aby dostać się do najbardziej obfitych zagajników, szukać świeżych wiosennych składników, aby pomóc mieszkańcom wioski w załatwianiu spraw i odkrywać ciekawostki, które przyciągną zręcznych harcerzy do Twojej rosnącej drużyny. Słońce zajdzie zanim się obejrzysz; czy to dzięki Twojej ciężkiej pracy tegoroczne święto będzie najlepsze z dotychczasowych?
okładka płyty CD z muzyką pod tytułem PointCity
Gra dla 1 – 4 osób, od 10 lat, czas 15 – 30 minut
Gra o dobieraniu kart i budowaniu z nich swojego miasta. Gracze na przestrzeni wielu tur zbierają zasoby i stawiają nowe budynki, tworząc własne miasta i walcząc o punkty.
Budynki są źródłem punktów i trwałych zasobów, które pomogą graczom w rozbudowie miasta w kolejnych turach. Zwycięzcą zostaje gracz, który stworzy miasto warte najwięcej punktów!
Duża regrywalność dzięki 150 unikalnym kartom
okładka płyty CD z muzyką pod tytułem Mordercze krewetki
Gra dla 2 – 6 osób, od 7 lat, czas ok. 10 minut
Nowa gra twórców Eksplodujących Kotków, to szalona zabawa, w której walczymy o to, kto jako pierwszy zbierze 10 kart na swoim stosie punktowania. W tym celu będziemy starali się zbierać zestawy w odpowiednich kolorach, dorzucając nowe karty do swojego akwarium lub kradnąc je od przeciwników. Niestety nigdy nie możemy być pewni, jaką kartę odkryjemy w swojej turze.
okładka płyty CD z muzyką pod tytułem Wojownicy podziemi
Gra dla 1 – 6 osób, od 8 lat, czas 45-60 minut
Wojownicy podziemi to zręcznościowa gra przygodowa z mocnym przymrużeniem oka. Jako drużyna samozwańczych bohaterów ruszacie w mroczne i zarazem pełne humoru podziemia, by stawić czoła napotkanym tam przeciwnościom i w miarę możliwości opuścić je w jednym kawałku. Za każdym rogiem spotkają Was niespodzianki, ale w bardzo ogólnym ujęciu wyprawa będzie niezmiernie prosta (w tym wypadku „prosta” nie jest synonimem „łatwa”). Wchodzicie do podziemi, odkrywacie kolejne tajemnicze komnaty, w których niechybnie napotkacie kolejne, coraz silniejsze potwory. Na końcu drogi czeka was wielki zły władca lokalnego lochu, którego pokonanie pozwoli Wam wypełznąć na powierzchnię w triumfie. Najważniejszym elementem podróży będzie walka toczona za pomocą kości, którymi będziecie rzucać… w najprzeróżniejszy i często bardzo dziwaczny sposób.
okładka płyty CD z muzyką pod tytułem Proszę wsiadać
Gra dla 2 – 5 osób, od 8 lat, czas ok. 30 minut
Proszę wsiadać łączy w sobie proste zasady ze strategicznym potencjałem, dzięki czemu w grze odnajdą się zarówno początkujący, jak i zaawansowani planszówkowicze. W każdej z szesnastu rund będziecie dokładać na planszę znaczniki trasy i zabierać ze sobą kolejnych turystów, studentów i zwykłych mieszkańców. Zwycięży ten z Was, któremu uda się przewieść największą liczbę pasażerów, dostarczyć ich na miejsce, a przy okazji zwiedzić najwięcej atrakcji. 
Strzeżcie się korków i korzystajcie z zielonych świateł. Twórzcie najbardziej szalone trasy, lecz pod żadnym pozorem nie róbcie pętli, bo odpadnięcie z gry!
okładka płyty CD z muzyką pod tytułem Pylos
Gra dla 2 osób, od 8 lat, czas ok. 15 minut
Celem gry jest ustawienie ostatniej swojej kuli na szczycie piramidy. Banalne? Jeżeli tak sądzisz to musisz spróbować! Zasady? Bardzo proste! Gracze na zmianę przemieszczają po jednej ze swych kul. Własną kulę można dołożyć na puste pole planszy lub na inne, wcześniej położone kule formując następny poziom. Gdy jednak na pierwszym poziomie w linii prostej, (ale nie po skosie) umieścimy 4 własne kule (3 na drugim poziomie), lub utworzymy na dowolnym z tych poziomów kwadrat z czterech własnych kul to mamy prawo zdjąć z planszy 1 lub 2 dowolne własne kule. Oczywiście nie można zdejmować kul, które stanowią punkt podparcia dla innych wyżej położonych.
Gra jest szybka i emocjonująca. Często kończy się wygraną jednego z graczy w chwili, gdy przeciwnik nie może wykonać swojego ruchu, gdyż wyzbył się wszystkich własnych kul. Tak, więc umiejętne dokładanie i odzyskiwanie kul z planszy jest kluczem do zwycięstwa!