Wokół książki

 

Archiwum rok 2008

 

 

16.06.2008- te zajęcia były zwieńczeniem spotkań, które odbywały sie od października. Tuż po rozpoczęciu spotkania, okazało się, że na uczestników "Wokół książki" czeka tajemniczy list. Zawarte w nim były instrukcje dotyczące odnalezienia zaginionej przesyłki. Aby odnaleźć tajemniczy pakunek należało wykonać kilka trudnych zadań - np. odnaleźć w czytelni informację o pisowni trudnego słowa, a w informatorium sprawdzić czy, w bibliotece znajduje się książka konkretnego pisarza, a jeśli tak, to , w którym dziale można ją odnaleźć. Wśród uśmiechów i niepewności odnaleźliśmy przesyłkę w piwnicy. Okazała się podziękowaniem za uczestnictwo w zajęciach.
Na kolejną serię zajęć zapraszamy od września:)

 

 

 

 

 

05.05.2008 - te zajęcia odbyły się w nietypowym miejscu - Informatorium. Tam poznawaliśmy tajemnice "skrzyneczek". Dowiedzieliśmy się, że są to katalogi, które zawierają informacje o książkach dostępnych

w różnych działach biblioteki. Okazało się, że istnieją różne ich rodzaje: tytułowe, rzeczowe i alfabetyczne. Następnie poznaliśmy nowszą wersję "skrzyneczek" - katalogi on - line. Siedząc przed komputerami ćwiczyliśmy umiejętność praktycznego wyszukiwania informacji o pozycja książkowych i multimedialnych dostępnych w bibliotece. Na koniec zastanowiliśmy się, jak powinna wyglądać idealna biblioteka. Stworzyliśmy jej regulamin, określiliśmy grupę docelową czytelników, nadaliśmy im prawa, obowiązki

i przywileje. A na koniec odegraliśmy scenki rodzajowe, które dotyczyły różnych zachowań w bibliotece.

 

 

 

 

27.04.2008. - zajęcia poświęciliśmy książce, którą rozpatrywaliśmy jako źródło różnych zainteresowań. Mówiliśmy o tym, dlaczego warto czytać książki, co daje nam kontakt z nimi. Zastanawialiśmy się nad walorami książki, jakie wynikają dla czytających korzyści. Każde z dzieci zastanawiał się nad swoimi powodami, dlaczego sięgają po książki i zapisywały to na przygotowanych karteczkach. Dodatkowo stworzyliśmy piramidy, które były "szkieletem" rankingu na najpopularniejsze pozycje książkowe. A to efekty naszych działań:

 

   

 

07.04.2008r. - te zajęcia poświęciliśmy twórcy jednego z najbardziej

rozpoznawalnego bohatera książek dla dzieci - A. A. Milne.

Wspólnie poznawaliśmy historię powstawania Misia Puchatka.

Dowiedzieliśmy się, co stało się pomysłem na stworzenie książki,

której głównym bohaterem będzie niedźwiadek o niewielkim rozumku,

kochający miodek. Dowiedzieliśmy się, że Krzyś, Prosiaczek, Tygrysek, Kłapouchy i oczywiście Puchatek istnieli na prawdę. Krzyś był synem pisarza, a koledzy Puchatka i on sam byli pluszakami chłopca. Poznaliśmy literacką historię niedźwiadka. Jedną z ciekawostek była informacja, że o popularności Misia świadczy fakt, iż w naszej stolicy istnieje ulica nazwana jego imieniem. Na koniec zajęć używając plasteliny próbowaliśmy nadać Puchatka kolegom nowe barwy. Oto próbki naszych prac:

 

 

  

 

 

 

31.03.2008r. - zajęcia te przeniosły nas w krainę dawnych wierzeń,kiedy to światem ludzkim rządzili bogowie słońca, wody, ognia. Poznawaliśmy również zwyczaje dawnych ludów, którzy żyli na

górze Ślęża. Czytając "Ślężańskie bajania" dowiedzieliśmy się skąd pochodzą różne pomniki, które można spotkać, spacerując po ślężańskich szlakach. Zwyczajem dawnych ludów zrobiliśmy z gliny miski do spożywania posiłków i podjęliśmy próbę odtworzenia misia ślężańskiego.

Oto nasze prace:

 

 

   

 

 

 

 

17.03.2008 - te zajęcia były krótkim wstępem do nadchodzących

Świąt Wielkanocnych. Wraz z uczestnikami rozmawialiśmy o tradycjach,

które towarzyszą nam przed i w trakcie trwania świąt. Wspominaliśmy

czym jest Wielki Post, po co chodzimy do kościoła ze święconką, skąd się

wziął zwyczaj polewania wodą w Poniedziałek Wielkanocny. Poznawaliśmy

dawne zabawy, które współcześnie nie są powszechnie znane,

porównywaliśmy jakie obrzędy i zwyczaje obchodzili w okresie wielkanocnym ludzie epok wcześniejszych

a jakie przeżywamy współcześnie w naszych domach. Na pamiątkę zrobiliśmy metodą origami kurczaczka

w świątecznym koszyczku.

 

    

   

 

 

 

 

03.03.2008- zajęcia dotyczyły historii powstawania ksiązki. Jak doświadczeni detektywi śledziliśmy, co dzieje się ze słowem mówionym bądź pisanym podczas tego procesu. Ustaliliśmy, że niezbędnymi elementami potrzebnymi do stworzenia książki są:

 

1.Pomysł autora - zamysł pisarza o czym i o kim będzie pisał, gdzie będą miały miejsce opisywane wydarzenia, w jakim czasie wszystko będzie się działo. Następnie pisarz wymyśłony przez siebie świat opisuje na kartce papieru.

 

2.Redakcja wydawnictwa - przygotowuje tekst przyniesiony przez pisarza do druku. Ustala czy ksiązka będzie duża, czy mała, oprawa miękka czy twarda, jakie bedzie zawierała informacje, jaka zostanie użyta czcionka. W redakcji poprawia się również ewentualne błędy oppełnione przez pisarza.

 

3.Ilustracje - grafik bądź ilustrator tworzą piękne rysunki, by przyszła książka jeszcze bardziej przykuwała uwagę czytelnika.

 

4.Drukarnia - "fabryka książek" - z tekstu i ilustracji powstają prawdziwe książki

 

5.Księgarnia, biblioteka - to miejsca, w których możemy zaopatrzyć się bądź wypożyczyć interesującą nas książkę. Kiedy ustaliliśmy, co jest nam potrzebne do stworzenia książki, postanowiliśmy spróbować stworzyć własną.

 

A oto efekt naszej pracy: