..

 
 

XX DNI FOTOGRAFII - ŚWIDNICA 2007

 

W ramach XX Dni Fotografii - Świdnica 2007 w Miejskiej Bibliotece
Publicznej, Franciszkańska 18, dnia 28.09.2007 r. odbyły się:

 

 

spotkanie autorskie z Pawłem Pierścińskim

 

Paweł Pierściński urodził się w Kielcach 25 maja 1938 roku. Fotografuje od 1952 roku. Debiutował

w 1955 roku na Ogólnopolskiej Wystawie Fotografii w Częstochowie. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików od 1964 roku, w latach 1988-1989 był jego prezesem, a w 1982 roku otrzymał godność Członka Honorowego Związku.

Jest fotografem, publicystą, krytykiem i teoretykiem fotografii, działaczem społecznym, organizatoremruchu fotograficznego pejzażystów polskich, komisarzem ogólnopolskich wystaw fotografii krajobrazowej,redaktorem i współautorem między innymi almanachu "Mistrzowie Polskiego Pejzażu" (2000)oraz "Kieleckiej Szkoły Krajobrazu" (2002).

Twórca i animator kierunku artystycznego pod nazwą "Kielecka Szkoła Krajobrazu". Od początku swojej działalności fotograficznej Paweł Pierściński specjalizuje się w temacie krajobrazu. Swoją twórczość prezentował na ponad 200 wystawach indywidualnych oraz licznych wystawach zbiorowych w kraju

i zagranicą, uzyskując liczne nagrody i wyróżnienia

 

wystąpienie dr Adama Soboty "Zwykły człowiek Zofii Rydet"

 

dr Adam Sobota, kurator zbiorów fotograficznych Muzeum Narodowego we Wrocławiu, jest jednym
z niewielu krytyków i historyków regularnie piszących o fotografii. Zofia Rydet (ur. 5 maja 1911
w Stanisławowie, zm. 24 sierpnia 1997 w Gliwicach), fotograficzka.

Absolwentka Szkoły Gospodarstwa Wiejskiego w Snopkowie pod Lwowem. Fotografią zainteresowała się w połowie lat 50., pierwsze zdjęcia wykonała prawdopodobnie pod wpływem starszego brata, Tadeusza - autora pogłębionych psychologicznie portretów górali. Była związana z Gliwickim Towarzystwem Fotograficznym. Czerpała inspiracje z reportażu i fotografii nowoczesnej (m.in. Jerzego Lewczyńskiego
i Zdzisława Beksińskiego), portretowej, makrofotografii.

Autorka cyklów: Mały człowiek, Czas przemijania, Zapis socjologiczny, Nieskończoność dalekich dróg, Suita śląska, a także fotograficznych kolaży. Próbowała przy pomocy fotografii stworzyć obraz społeczeństwa, przede wszystkim wiejskiego.

Przemierzając wraz z przyjaciółmi Suwalskie, Lubelszczyznę, Podhale, Rzeszowskie zjednywała sobie fotografowanych ludzi do tego stopnia, że pozwalali jej wejść do swych domostw, fotografować się we wnętrzach, w których żyją na co dzień. Z codzienności wydobywała dostojeństwo, bohater prac - zwykły człowiek urastał do rangi centralnej postaci, kreatora własnego świata.